منظور از شات اوت یا Shout out در اینستاگرام چیست؟

منظور از شات اوت یا Shout out در اینستاگرام چیست؟

شات اوت (Shoutout) چیست؟

در زبان انگلیسی واژه Shout-out  به معنی «تشکر یا قدردانی» می‌باشد. این واژه بیشتر در رسانه‌ها استفاده می‌شود و باید بدانید که تلفظ «شات» کاملا اشتباه است. واژه Shot به معنی عکس، یک قطعه کوتاه از فیلم و یا شلیک کردن است و معنی آن ربطی به واژه Shoutout ندارد! اما چون متاسفانه تلفظ غلط این واژه جا افتاده است ما در این پست از شات استفاده می‌کنیم.

احتمالا نمونه شات اوت را در اینستاگرام زیاد دیده باشید. شات اوت در اینستاگرام یعنی از صفحه اینستاگرام یک کاربر دیگر (مثلا دوست شما) یک اسکرین شات تهیه کنید و در صفحه اینستاگرام خودتان منتشر کنید. همچنین منشن کردن (Mention) کردن دیگران در پست یا استوری نیز شات اوت تلقی می‌شود. اگر شات اوت بیزینسی باشد، کاربر ۱ یک عکس یا ویدیو از سرویس یا محصولی خاص که کاربر ۲ آن را می‌فروشد منتشر می‌کند. در اینفلوئنسر مارکتینگ از شات اوت به وفور استفاده می‌شود.

استفاده از تکنیک شات متقابل اینستاگرام (S4S- Shoutout for Shoutout)

شات متقابل یا S4S (Shoutout for Shoutout) زمانی رخ می‌دهد که شما از صفحه اینستاگرام شخص دیگری اسکرین شات بگیرید و آن را در پروفایل خود به اشتراک بگذارید و او نیز همین کار را انجام دهد. این کار زمانی موثر است که:

  • حوزه کاری شما یکسان باشد؛ چرا که این کار به نوعی تبلیغ محسوب می‌شود.
  • تعداد دنبال‌کنندگان هر دو پیج نزدیک بهم باشد.
  • بهتر است هر دو پیج حداقل دارای ۵ هزار فالوور و حداکثر دارای ۵۰.۰۰۰ فالوور باشند.
  • شخص مقابل از اینکه عکس او را به اشتراک می‌گذارید شکایتی نداشته باشد.
  • میزان لایک‌ها و کامنت‌های دریافتی پیج مقابل بالا باشد.

نحوه شات اوت در اینستاگرام

برای شات اوت گرفتن در اینستاگرام، از صفحه مدنظر اسکرین شات بگیرید و آن را در اکانت خود منتشر کنید. مراحل انجام کار به شکل زیر است:

  1. به بخش Explore یا ذره‌بین که در اینستاگرام نمایان است رفته و اکانت موردنظر را جستجو کنید.

جستجو در اکسپلور اینستاگرام

  1. با یافتن اکانت موردنظر، بر روی آن ضربه بزنید تا وارد اکانت شوید.
  2. از صفحه اکانت اسکرین شات بگیرید. (در اندروید: Power + Volume Down- کلید روشن خاموش صفحه + کاهش صدا. در IOS: Power + Volume Up- کلید روشن خاموش صفحه + افزایش صدا)
  3. حال بر روی علامت + در پایین اینستاگرام خود ضربه بزنید تا بتوانید پست و استوری را قرار دهید.

افزودن پست و استوری در اینستاگرام

۵. در این مرحله، اسکرین شات شما اولین تصویر نمایان است. آن را انتخاب کنید و پست یا استوری کنید.

بخوانید  بنرهای تبلیغاتی HTML5 نمی‌تواند مانع حملات هکرها به کاربران شود

نکته: بهتر است اکانت شخص موردنظر یا بیزینس موردنظر را منشن کنید.

مزایای شات اوت اینستاگرام

  • می‌توانید از این طریق سفیر برندها شوید.
  • می‌توانید با استفاده از شات اوت به اهداف تجاری و رشد اکانت سایرین دست پیدا کنید.
  • شانس ورود به بخش اکسپلور یا پست‌های برتر با استفاده از یک هشتگ در این روش زیاد است.
  • تعداد لایک پست‌ها و تعامل با معرفی کسب و کارها در اینستاگرام افزایش می‌یابد.
  • می‌توانید با استفاده از شات اوت به تعداد فالوورهای واقعی و هدفمند خود بیافزایید.

نکات مهم در مورد شات اوت اینستاگرام

  1. اکانت‌هایی با محتوا و فعالیت مشابه با اکانت خود پیدا کنید.

اگر کسب و کار شما در زمینه پوشاک فعال است، مسلماً نمی‌توانید یک کسب و کار تولید ابزارآلات صنعتی تبلیغ یا شات اوت کنید. اشخاصی که بدنبال پوشاک هستند، احتمالاً بدنبال اکسسوری و انواع پوشاک مناسب فصل و پیج‌هایی که استایل‌های مناسب عید، جشن‌ها و استایل‌های خیابانی را آموزش می‌دهند هستند. بنابراین اگر یک کسب و کار پوشاک دارید، بهتر است تبلیغ پیج خود را به همکاران خود بسپارید.

  1. با اکانت‌های اینستاگرامی که تعداد فالوور مشابه شما را دارند تبادل شات اوت کنید.

تبادل شات اوت با پیج‌هایی که فالوورهای آن‌ها مشابه یا نزدیک به تعداد فالوور شما هستند، منطقی‌تر است؛ چرا که پیج‌هایی که تعداد فالوور بالا دارند قطعاً به ازای شات اوت هزینه دریافت می‌کنند و پیج‌هایی که فالوورهای کمی دارند، نمی‌توانند مخاطب را به پیج و کسب و کار شما سوق دهند.

  1. در انتخاب پیج هدف دقت کنید.

بعنوان مثال، اگر کسب و کار شما به فروش لوازم باغبانی مشغول است، مسلماً شات اوت گرفتن از یک پیج مد و فشن انتخاب منطقی نیست! برای انتخاب صحیح پیج هدف به منظور شات اوت، پروفایل، پست‌ها و استوری‌های آن‌ها را دنبال کنید. همچنین به میزان فالوورهایی که دارند، محتوا، میانگین لایک‌ها و کامنت‌هایی که دریافت می‌کنند، نوع تعاملی که برای هر پست دریافت می‌کند (بیشتر لایک دریافت می‌کند یا کامنت؟) توجه کنید.

  1. قبل از درخواست شات اوت، با پیج هدف تعامل داشته باشید.

بهتر است قبل از درخواست شات اوت، پیج هدف را دنبال کنید و فعالیت‌های آن را زیرنظر بگیرید. پست‌ها و استوری‌های آن‌ها را لایک کنید و کامنت بگذارید. سعی کنید کامنتی بگذارید تا ارزش مازاد برای آن پست ایجاد کند. سعی کنید سوال‌هایی که برای خودتان پیش آمده را بپرسید و یا کامنتی از تجربه‌های شخصی خود در آن زمینه بگذارید. این کار باعث می‌شود هروقت به آن‌ها جهت شات اوت پیام دادید، شما را به خاطر آورند.

  1. مکالمه را با یک پیام پر معنا شروع کنید.

از گذاشتن کامنت‌هایی با این متن اکیداً خودداری کنید: “جهت تعامل”، “جهت شات اوت”، “تبادل پیج”. در زیر چند نمونه پیام که می‌توانید برای پیج هدف، به منظور تبادل شات اوت ارسال کنید آورده شده است:

بخوانید  خطرات سایبری برای کسب‌ و کارها

پیام شخصی: خود را معرفی کنید و موارد مرتبط با پیج آن‌ها را منشن کنید. می‌توانید از احساس خود نسبت به سبک تولید محتوای آن‌ها بگویید و اینکه از محتوای پیج آن‎ها لذت می‌برید.

ارائه پیشنهاد: هدف پیام شما چیست و چرا مایلید با آن‌ها تبادل شات اوت داشته باشید؟ اگر می‌خواهید بصورت رایگان با آن‌ها تبادل شات اوت کنید، همین مورد را در پیام ذکر کنید.

قدم بعدی: با خواندن پیام شما قرار است چه کاری انجام دهند؟ مثلاً قرار است به پیج شما مراجعه کنند و از آن بازدید کنند؟ همین مورد را در پیام بنویسید و ارسال کنید.

چگونه پیج‌های مستعد شات اوت را پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک پیج که بتواند شما را شات اوت کند کار بسیار ساده‌ای است. کافی است با هشتگ‌های حوزه کاری خود کار را شروع کنید. بعنوان مثال، اگر پوشاک مردانه میفروشید، برخی از هشتگ‌هایی که می‌توانید جستجو کنید به شرح زیر است:

  • پوشاک_مردانه
  • استایل_مردانه
  • استایل
  • استایل_خیابانی
  • استایل_خیابانی_مردانه
  • کت_مردانه
  • سوشرت_مردانه

جمع‌بندی

با این محتوا از بلاگ آرتیاش با مفهوم شات اوت در اینستاگرام آشنا شدید. با این ترفند اینستاگرامی می‌توانید به تعداد فالوورهای خود بیافزایید؛ بدون آنکه هزینه گزافی پرداخت کنید. احتمالاً ابتدای کار کمی سخت بنظر می‌رسد؛ چرا که می‌بایست به جستجو بپردازید و از میان پیج‌های زیاد اینستاگرامی، پیج واجد شرایط را پیدا کنید. اما پس از این مرحله و یافتن پیج‌های مناسب جهت تبادل شات اوت، می‌توانید به افزایش تعداد فالوورهای خود بپردازید و جذابیت پیج خود را بیشتر کنید.

فراموش نکنید که اصل مهم در موفقیت در اینستاگرام، تولید محتوای مناسب و بدون کپی است. بهتر است به تولید محتوا در زمینه‌ای بپردازید که بیشتر از همه به آن علاقه دارید؛ چرا که اینکار به افزایش فالوور و در نتیجه افزایش درآمد شما منجر می‌شود.

سایر اطلاعات

منبع: www.elmefarda.com