گوگل علاقمند برای استفاده از Swift به عنوان یک زبان برنامه نویسی در اندروید

گوگل علاقمند برای استفاده از Swift به عنوان یک زبان برنامه نویسی در اندروید

زبان برنامه‌نویسی Swift توسط اپل و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد تا توسعه‌دهندگان iOS بتوانند به جای استفاده از زبان برنامه‌نویسی Objective-C، از آن برای تولید اپلیکیشن‌های مورد نظر خود، بهره ببرند. اما به تازگی مشخص شده که گوگل نیز علاقمند است تا از Swift به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی جایگزین برای جاوا در پلتفرم اندروید استفاده کند.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ از جمله گوگل و فیسبوک گزارش داده‌اند که نسبت به استفاده از زبان برنامه‌نویسی اپل به نام Swift علاقمند هستند. بر اساس اعلام منابع وب‌سایت معتبر The Next Web، نمایندگانی از گوگل، فیسبوک و اوبر طی جلسه‌ای که در لندن برگزار شده، در مورد این زبان برنامه‌نویسی به گفتگو پرداختند.

بر اساس جزئیاتی که تا کنون مشخص شده، به نظر می‌رسد گوگل بیشترین استفاده را از Swift خواهد برد. فیسبوک و اوبر نیز اعلام کرده‌اند که از این زبان برنامه‌نویسی در فعالیت‌های خود بیشتر استفاده خواهند کرد و آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی خود بکار خواهند گرفت؛ این در حالی است که گوگل می‌خواهد به توسعه‌دهندگان اندروید اجازه دهد تا از Swift به عنوان جایگزینی برای Java بهره ببرند.

یکی از دلایل این اقدام گوگل را می‌توان دعوای بین این غول دنیای جستجوگرها و شرکت اوراکل (که مالک جاوا است) دانست. اگر این حرکت به سمت استفاده از Swift انجام شود، گوگل می‌تواند نرم‌افزارهای بسیاری را با تکیه بر قدرت این زبان برنامه‌نویسی از جمله API‌ها و SDKهای آن تولید کند. در چنین شرایطی دیگر نرم‌افزارها مانند اندروید استودیو نیز احتیاج به ترکیب شدن با Swift خواهند داشت.

بخوانید  10 زبان برنامه نویسی که اگر بلد باشید هیچگاه بیکار نخواهید ماند

از زمانیکه زبان برنامه‌نویسی Swift در سال ۲۰۱۴ معرفی شد تا کنون، این زبان به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی مشابه و جایگزین Objective-C برای توسعه‌دهندگان iOS مبدل شده است. در پایان سال ۲۰۱۵ و به دنبال متن‌باز شدن Swift، پشتیبانی از لینوکس نیز یک ماه بعد به آن اضافه شد. اگر گوگل تصمیم بگیرد Swift را به عنوان اولین زبان مورد استفاده در پلتفرم اندروید خود انتخاب کند، این زبان موقعیت بسیار خوبی برای محبوب‌ شدن بیشتر در بین توسعه‌دهندگان خواهد یافت.

کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/O حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. از آنجا که در دیدار لندن سه شرکت گوگل، فیسبوک و اوبر شرکت داشته‌اند، و با توجه به جایگاه این سه شرکت در سال گذشته، بنظر نمی‌رسد که در کنفرانس i/O سال میلادی جاری، اخبار مهمی در مورد این اتفاق اعلام شود؛ ممکن است سال آینده اخبار جدی‌تری درباره‌ی موضوع مورد بحث، در این کنفرانس اعلام شود.

اینکه چرا سه شرکت مورد اشاره برای بحث در مورد زبان برنامه‌نویسی Swift با یکدیگر دیدار کرده‌اند، احتمالا به خاطر این است که گوگل از دو شرکت دیگر درخواست کند تا اپلیکیشن‌های خود را با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی Swift بروزرسانی کنند و حتی ممکن است از اپلیکیشن‌های بروزرشده این شرکت‌ها به عنوان نمونه‌های اولیه که از Swift استفاده کرده‌اند، رونمایی شود.

سایر اطلاعات

منبع: www.zoomit.ir