آیا می دانید تفاوت نرم افزار و اپلیکیشن در چیست؟

آیا می دانید تفاوت نرم افزار و اپلیکیشن در چیست؟

Software یک واژه جهان شمول است که در مقابل سخت افزار مورد استفاده قرار می گیرد که هر دو اجزای مکمل هم در کامپیوترها بحساب می آیند. پس هرچیز دیگه ای غیر از سخت افزار در هر کامپیوتر میشه یک نرم افزار. Application بطور کلی نوعی از نرم افزار بحساب میاد. پس شاید بشه گفت که تفاوت بین software و application مثل تفاوت مستطیل و مربع هست. تمام application ها software هستند اما تمام softwareها application نیستند.

نکته اصلی که یک software رو application میکنه اینه که قابل اجرا باشه. هدف اصلی یک application اجرای یک یا چند وظیفه خاص هست. بنابراین نکته مهم اینه که قابل اجرا باشه و دستوراتی که به اون داده شده رو برای رسیدن به هدفش اجرا کنه. اگر یک بخش از software قابل اجرا نیست، پس نمیتونیم اون رو یک application بحساب بیاریم. درایورهای دستگاه ها، راهنماها، تصاویر و اسناد تنها تعددی از نرم افزارهای هستند که application نیستند.

یک اثر جانبی تعریف بالا این است که application ها به سیستم عامل های مشخصی محدود می شوند. بعنوان مثال یک application تولید شده برای ویندوز قابل اجرا روی مک یا لینوکس نمی باشد پس نمیتونیم اون رو بعنوان یک application در اون پلت فرم ها به حساب بیاریم. هرچند که نرم افزار هم ممکن است اجرا شود و یا نشود اما در این که یک نر افزار است خللی وارد نمی کند.

قابل اجرا بودن تنها به application بودن منتهی نمی شود چراکه برخی فایل های اجرایی هم داریم که application به حساب نمی آیند. یک مثال برای این موضوع را می توان نرم افزاری که بخشی از سیستم عامل است گفت. مثال روشن تر سیستم عامل DOS می باشد که شامل تعداد زیادی فایل اجرایی می باشد که برای اجرای عملیات های خودش بوجود امده اند و آن ها را application بحساب نمی آوریم.

بخوانید  جلوگیری از حذف شدن برنامه‌ها در آیفون و آیپد

در آخر، برای اینکه یک application مفید و کارآمد باشد، نیازمند تعامل کاربر دارد. حتی ضدویروس ها هم که خودشان پشت صحنه کارهای امنیتی و مراقبی انجام می دهند هم نیازمند تعامل و اعمال تنظیمات از سوی کاربر هستند. در مقابل اکثر کاربران کامپیوترها از نرم افزار BIOS بی اطلاعند درصورتیکه اهمیت بسیار زیادی در عملکرد درست کامپیوتر شما دارند.

خلاصه:

۱- نرم افزار یک تعریف جهان شمول برای داده های کامپیوتری است درحالیکه application  نوعی از نرم افزار است که یک وظیفه خاص برای آن تعریف شده است.

۲- application ها قابل اجرا هستند درصورتیکه نرم افزارها ممکن است قابل اجرا باشند و ممکن است نباشند.

۳- application ها معمولا مختص یک سیستم عامل خاص هستند درصورتیکه نرم افزارها الزاما اینگونه نیستند.

۴- application ها معمولا به تعامل کاربر نیاز دارند درصورتیکه نرم افزارها الزاما نیاز به تعامل مستقیم کاربر ندارند.

سایر اطلاعات

منبع: www.aminsajedi.ir