با پیغام های خطای مرورگرها آشنا شوید

با پیغام های خطای مرورگرها آشنا شوید

هفت پیغام خطای رایج مرورگرها

 

 جستجو در فضای اینترنت و مرور سایت های مختلف صرف نظر از کیفیت و سرعت اتصال اینترنت با مرورگر مورد استفاده، به برخورد با پیغام های خطایی مانند ۴۰۴ و یا ۵۰۲ منتهی می شود.

جستجو در فضای اینترنت و مرور سایت های مختلف صرف نظر از کیفیت و سرعت اتصال اینترنت با مرورگر مورد استفاده، به برخورد با پیغام های خطایی مانند ۴۰۴ و یا ۵۰۲ منتهی می شود. مطمئنا از این اعداد نمی توان به علت رخ دادن خطا پی برد، مگر اینکه با کدهای خطا و مفهوم آنها آشنا باشید.

خوشبختانه کدهای خطا به صورت یک استاندارد درآمده و در مرورگرهای مختلف مفهوم آنها ثابت و یکسان است و با یک بار دانستن مفهوم آنها می توان در هر کجا و صرف نظر از موقعیت به برطرف کردن مشکل به وجود آمده یا حداقل یافتن علت خطا پرداخت.

در این متن به توضیح مفهوم هفت عدد از مشهورترین پیغام های خطای مرورگرها خواهیم پرداخت؛ خطاهایی که مطمئنا تا به امروز بارها و بارها به آنها برخورده اید و شاید تنها چاره کار را در راه اندازی مجدد روتر خود یا اعتراض به ISP مورد استفاده دانسته اید.

پیغام Page Not Found

browsers_error_message_page_not_found

یکی از مشهورترین پیغام های خطای اینترنت با کد ۴۰۴ و پیغام صفحه ای پیدا نشد (Page Not Found) است. این پیغام به این معنی است که مرورگر با سایت و سرور میزبان آن ارتباط برقرار کرده اما سرور قادر به یافتن محتوا یا صفحه درخواستی شما نبوده و به همین دلیل با پیغام خطای ۴۰۴ به مرورگر پاسخ داده است.

دلایل زیادی ممکن است برای بروز این خطا وجود داشته باشد که از آن جمله می توان به لینک اشتباه یا حذف محتوای درخواستی اشاره کرد. خیلی از سایت های مشهور برای جلوگیری از خروج کاربران از محیط سایت و مواجهه با صفحه نه چندان خوشایند خطای ۴۰۴، صفحه پیغام اختصاصی خود را طراحی کرده و در مواجهه با چنین مشکلاتی با نمایش آن به مرورگر پاسخ می دهند.

پیغام خطای (Bad Gateway (502

browsers_error_message_bad_gateway_502

برخورد با این پیغام خطا چندان معمول نیست اما هر گاه با آن مواجه شدید بدانید سروری که به عنوان گذرگاه میان درخواست شما و سرور پاسخ دهنده قرار گرفته، پاسخی نامعتبر از سرور مقصد دریافت کرده است. در بیشتر اوقات بروز این مشکل به محیط خارج از رایانه شما و به سرورهای قرار گرفته میان کاربر و سرور پاسخ دهنده مرتبط می شود و در نتیجه کاری از دست تان برای برطرف کردن آن برنخواهد آمد. در مواردی نیز کوکی ها یا کش نامعتبر می تواند به بروز خطای ۵۰۲ منجر شود که در این حالت تنها با پاک کردن داده های مرورگر و تلاش مجدد برای اتصال به سرور یا سایت می توان مشکل را برطرف کرد.

بخوانید  چگونه مشتریان از دست رفته را بازیابیم؟

پیغام (Service Unavailable (503

browsers_error_message_service_unavailable_503

این پیغام خطا در زمانی نمایش داده می شود که فعالیت سایت مد نظرتان با مشکل مواجه شده باشد اما سرور میزبان آن همچنان به پاسخگویی ادامه می دهد. مشخص است که در این حالت نیز برای رفع مشکل اتصال به سرور یا سایت کاری از شما ساخته نیست. اگرچه در موارد معدودی که پیغام به صورت DNS –  Service Unabailable Failure  نمایش داده می شود، ممکن است منشاء بروز خطا روتر یا DNS انتخابی باشد که می توان با راه اندازی مجدد روتر یا تغییر DNS این مشکل را برطرف کرد.

پیغام Connection Timed Out

browsers_error_message_connection_timed_out

همانطور که از معنی پیغام خطا نیز می توان حدس زد، نمایش آن به این معنی است که درخواست ارسال شده توسط کاربر در زمان مقرر پاسخ داده نشده است. از دلایل این خطا می توان به پاسخگویی نامناسب سرور مقصد، به هم ریختن تنظیمات روتر یا مشکل در اتصال اینترنت اشاره کرد. از آنجایی که رد این پیغام خطا اطلاعات اضافی در مورد علت بروز خطا داده نمی شود، برای پی بردن به علت آن باید سایت دیگر سر بزنید. اگر سایت های دیگر باز شدند خطا از سرور پاسخ دهنده نشأت گرفته و در غیر این صورت مشکل از روتر یا اتصال اینترنت خواهد بود.

پیغام Unable to Connect

browsers_error_message_unable_to_connect

این خطا در صورتی رخ می دهد که مرورگرتان قادر به رسیدگی به درخواست شما به دلیل بروز مشکل در سایت یا سرور مقصد نباشد. بر هم خوردن تنظیمات دیواره آتشین یا پروکسی نیز می تواند به جلوگیری از دسترسی مرورگر به سایت مد نظر منجر شود. در این صورت می توان با غیرفعال کردن دیواره آتشین یا تغییر تنظیمات پروکسی به حل مشکل پرداخت. همچنین برای اطمینان از خرابی یا سلامت یک سایت بهتر است از سرویس هایی مانند ISUP استفاده کنید. علت بروز خطای Server Not Found نیز شبیه به خطای Unable to Connect است، با این تفاوت که سایت یا سرور مد نظر شما اصلا وجود ندارد.

بخوانید  سئو محلی یا Local SEO چیست ؟

اخطار در مواجهه با آدرس های خطرناک و مضر

browsers_error_message_phishing

نمایش اخطار در زمان مواجهه با سایت های مشکوک یا مضر یکی از بخش های تازه اضافه شده به مرورگرهای مدرن به شمار می آید. از دلایل نمایش این پیغام خطا می توان به جعلی بودن سایت و جایگزینی آن با سایت اصلی اشاره کرد؛ روشی که هکرها از آن برای به دست آوردن کلمه های عبور کاربران استفاده می کنند. همچنین در صورتی که سایت مد نظر در لیست سیاه سایت های مرورگر قرار گرفته باشد، مراجعه به آن با نمایش پیغام خطای مذکور همراه خواهد بود.

پیغام خطای تایید اعتبار سایت

browsers_error_message_certificate

این نوع پیغام خطا که در محتوای آن کلمه Certificate وجود دارد، زمانی نمایش داده می شود که مرورگرتان قادر به تایید مالک واقعی سایت با استفاده از SSL نباشد. در زمان برخورد با این نوع خطا توصیه می شود به سرعت از سایت مد نظر خود خارج شوید؛ چرا که ممکن است مراجعه به آن با به خطر افتادن حریم خصوصی شما همراه باشد. البته ممکن است این پیغام خطا به دلیل استفاده سایت از گواهینامه های اشتراکی SSL یا گواهینامه های اختصاصی سایت نیز ناشی شود، در نتیجه اگر به شکل ۱۰۰ درصد به سایت مد نظر خود اطمینان دارید می توانید با خیال آسوده از کنار این پیغام خطا عبور کنید.

منبع:
هفته نامه عصر ارتباط
www.bartarinha.ir