جایگاه باشگاه مشتریان در وفادارسازی مشتریان

جایگاه باشگاه مشتریان در وفادارسازی مشتریان

بی شک تبدیل مشتریان موجود به مشتریان وفادار به عنوان یکی از دغدغه های اصلی هر سازمان تلقی میشود . آنچه در نزد عموم به وفاداری تعبیر می شود نوعی ایجاد تعهد در مشتری برای انتخاب گروه با سازمانی خاص، برای بهره مندی از خدمت یا کالایی خاص تلقی می شود، این انتخاب در حالی صورت می گیرد که علارقم عدم وابستگی مالی و جانبداری های هدف مند تعهدی قوی برای خرید مجدد در آینده ایجاد شود و در این بین تلاش های بازاریابی رقبا نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد زیرا وفاداری به واقع هنگامی به مرحله تثبیت می رسد که گروه های رقیب دست از تلاش های بازاریابی نکشیده و این احساس در مشتریان پدیدار شود که شرکت یا سازمان در مقایسه با سایرین در بالاترین سطوح به ارائه خدمات و رفع نیاز های آن ها می پردازد .

اینجاست که اهمیت وفادار سازی مشتریان نمایان شده و ضرورت وجود آن خود نمایی میکند، اما رمز وفاداری مشتریان به یک سازمان یا مجموعه چیست ؟ چرا باید یک سازمان خاص انتخاب او باشد ، چه  تفاوتی میان برند های مختلف و سازمان های مختلف وجود دارد ؟
پاسخ همه این سوالات را میتوان در مفهومی با عنوان ارتباط عاطفی و احساسی با برند یافت!

سوالاتی که در این مرحله می تواند ذهن ما را به خود درگیر کند در مورد چگونگی ایجاد این رابطه است. بی شک شناخت مشتریان گام اول در برقراری ارتباط عاطفی و احساسی تلقی می شود و لازمه شناخت ارتباط توامان طرفین از  یکدیگر است . برای برقراری ارتباط عاطفی با مشتری باید کیفیت مورد نظر او را تامین کرد ، خدمات مورد درخواستش را در کوتاه ترین زمان برایش فراهم کرد و علاوه بر این ها در حین ارتباط با وی به نیازهای عاطفی او پاسخ مناسب داد. هر از گاه با توجه به استراتژی های سازمان اخبار سازمان را با او در میان گذاشت و حتی در صورت لزوم از او نظر خواست و از نظراتش بهره برد . فراموش نکردن یک سری از تاریخ ها برای مشتریان از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است و توجه زیادی را طلب می کند.

بخوانید  آموزش وردپرس جلسه نهم

موارد بیان شده و مواردی دیگر از این دست لازمه وجود سیستمی جامع برای ارتباط دایم با مشتریان هر سازمان را بیان میکند .با تولد سیستم باشگاه مشتریان و سیستم های ارتباط دو سویه با سرویس گیرندگان کالا و خدمات گام هایی موثر در جهت ارتقا راه کارهای وفادار سازی مشتریان برداشته شد و شرکت ها و سازمان ها در قالب باشگاه مشتریان توانستند به جمع آوری اطلاعات از طریق ارتباطات دو سویه بپردازند.در واقع تولد باشگاه مشتریان توانست، مولد عصر جدیدی از ارتباط با مشتریان و سرویس گیرندگان سازمان ها و شرکت ها باشد. باشگاه مشتریان توانسته است با هدفمند سازی ارتباط میان سازمان ها و مشتریان خلا ارتباطی میان آن ها را به خوبی بپوشاند و بتواند مولد رابطه ای دوسویه باشد. باشگاه مشتریان با داشتن قابلیت مدیریت رویداد های مربوط به مشتری میتواند به عنوان بانک داده ای ارزشمند از نیاز ها و برخورد های مشتریان با هر رویداد محسوب شود. این گونه میتوان با استفاده از این اطلاعات ارزشمند زمینه رضایت هر چه بیشتر مشتری را فراهم کرد. در زمان های کوتاه به نیاز های وی پاسخ داد و بتوان به یک سری اطلاعات ارزشمند درباره هر مشتری دست یافت .پاسخ به سوالات زیر همه و همه از طریق باشگاه مشتریان فراهم خواهد شد .

بیشترین نیاز های هر مشتری حول چه محوری جریان دارد؟
چه دلایلی باعث از بین رفتن رقبت مشتری به خدمات و محصولات ما شده است؟
آیا مشتری همه محصولات و خدمات ما را می شناسد؟
مشتری از چه سرویس های از ما راضی و یا احیانا ناراضی است؟

بخوانید  مدیریت کَش در تلگرام - اگر عکس هایتان در تلگرام باز نمی شود بخوانید

در بخش مدیریت درخواست های هر مشتری میتوان به راحتی به یک سری اطلاعات سازمانی مفید دست یافت که بر اساس ان ها بتوان کیفیت هر یک از محصولات و خدمات ارائه شده از سوی ما را سنجید. اطلاع رسانی های به موقع انجام داد. درخواست های مشتری را سازماندهی و به سهولت مدیریت کرد و در همین راستا از ارائه خدمات به وی دریک محیط واقعی نظر سنجی کرد.! همه و همه اینها میتوانند دلایلی شوند که مشتریان هر سازمان علارقم وجود بازار رقابتی شدید. در هر حوزه کاری به سازمان ها و شرکت ها وفادار شده و به عنوان مشتریان دائمی تلقی شوند.

سایر اطلاعات

منبع: www.crmlands.com