نگاهی به تاریخچه زبان برنامه نویسی پی اچ پی

نگاهی به تاریخچه زبان برنامه نویسی پی اچ پی

زبان سمت سرور PHP یک زبان برنامه نویسی تحت وب هست که در حال حاضر گمان میشود بر روی ده ها یا هزاران میلیون دامنه مورد استفاده قرار گرفته است.

PHP که امروز میشناسیم در واقع جانشین یک محصول به نام PHP/FI می باشد که توسط راسموس لردوف دانمارکی ساکن کانادا در سال ۱۹۹۵ طراحی شد. در واقع راسموس لردوف در سال ۱۹۹۴ تعدادی اسکریپ در زبان برنامه نویسی سی نوشت. این اسکریپت توانایی نشان دادن رزومه راسموس و بررسی آمار بازدیدهای صورت گرفته از وب سایت وی را داشت که توسط بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان مورد استقبال قرار گرفت.

با گذشت زمان راسموس قابلیت های بیشتری را به ابزار خود اضافه کرد و ابزار خود را بسیار غنی تر و بزرگتر ساخت. از جمله این قابلیت ها  میتوان به توانایی تعامل با فرم های تحت وب و اتصال این فرم ها با پایگاه داده اشاره کرد که کاربران را قادر ساخت با استفاده از آن وب سایت های پویای کوچکی را طراحی و پیاده سازی نمایند.

در ژوئن سال ۱۹۹۵ لردورف اسکریپت ها نوشته شده را با نام Personal Home Page Tools version 1.0 منتشر کرد که بطور خلاصه PHP Tools نام گرفت. این نسخه که به عنوان نسخه اول PHP می توان از آن نام برد به منظور جذب توسعه دهندگان به سمت این زبان و همچنین تلاش برای رفع باگ های موجود در این نسخه به صورت متن باز منتشر شد. بعدها در سال ۱۹۹۷ نسخه دوم PHP با نام Personal Home Page/Form Interpreter بطور خلاصه PHP/FI منتشر شد. در این نسخه قابلیت هایی همچون پشتیبانی از Cookie ها، توابع تعریف شده توسط کاربران و … وارد زبان PHP گردید. نمونه ای از کدهای این زبان را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

<!--include /text/header.html-->
<!--getenv HTTP_USER_AGENT-->
<!--ifsubstr $exec_result Mozilla-->
Hey, you are using Netscape!<p>
<!--endif-->

<!--sql database select * from table where user='$username'-->
<!--ifless $numentries 1-->
Sorry, that record does not exist<p>
<!--endif exit-->
Welcome <!--$user-->!<p>
You have <!--$index:0--> credits left in your account.<p>
<!--include /text/footer.html-->

پس از این تاریخ و عرضه آن به صورت متن باز توسعه دهندگان PHP به چند نفر افزایش یافت. اندی گاتسمن و زیو سوراسکی (Andi Gutmans and Zeev Suraski) هسته این نسخه را بازنویسی کردند و همزمان با این اتفاق نام PHP از Personal Home Page به PHP Hypertext Preprocessor یافت. یعنی تا آن زمان PHP مخفف عبارات Personal Home Page به معنی  صفحهٔ خانگی شخصی بود و پس از این تغییرات به PHP Hypertext Preprocessor به معنی پیش پردازنده ابر متن تغییر یافت و تا به امروز نیز با این نام شناخته می شود.

بخوانید  تولید اپلیکیشن پیام رسان ایرانی در دستور کار وزارت ارتباطات

در ماه ژوئن ۱۹۹۸ میلادی رسماً PHP نسخهٔ ۳.۰ منتشر شد. در آن  زمان PHP بر روی حدود ۱۰ درصد از وب سرورهای جهان نصب شد. از ویژگی هایی که در نسخه ۳ به PHP اضافه شد میتوان به برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented) اشاره کرد.
اندی گاتسمن و زیو سوراسکی دو توسعه دهنده بزرگ هسته ی جدید PHP به گشترش بیشتر این زبان ادامه دادند و سرانجام  موتور پردازش زند (Zend) در سال ۱۹۹۹ بوجود آمد. جالب است بدانید که نام موتور زند از مخفف اسم کوچک این دو (Zeev و Andi) تشکیل شده است و تولد این موتور موجب بنا گذاشته شدن شرکتی با عنوان “زند تکنولوژی” گردید.

پروسه سریع گسترش زبان PHP و همچنین استقبال عمومی توسعه دهندگان و برنامه نویسان از این زبان تحت وب قدرتمند موجب گردید در سال ۲۰۰۰ نسخه ۴ این برنامه به صورت رسمی معرفی شود که از Session ها در این نسخه به خوبی پشتیبانی می شد.

در ژانویه ۲۰۰۴ میلادی نسخه رسمی ۵ PHP که از  موتور زند ۲ استفاده می کرد پس از توسعه و عرضه پیش نسخه های فراوان منتشر شد. نسخه ۵ دربرگیرنده پشتیبانی کامل از شی گرایی و هزاران ویژگی دیگر … است که هم اکنون نیز نسخه فعلی و نهایی PHP همین نسخه می باشد.. در حال حاضر آخرین نسخه  موجود نسخه ۵.۶.۱۳ می باشد و توسعه دهندگان از سراسر دنیا در حال توسعه آن هستند. به احتمال زیاد نسخه بعدی نیز به جای PHP 6 طی جهشی با عنوان PHP 7 منتشر خواهد شد. تیم PHP هم اکنون شامل هزاران توسعه دهنده از سرتاسر دنیاست.

بخوانید  سی آر ام برای کسب و کارهای کوچک

اگر دوست دارید به نسخه های پیشین این زبان دسترسی داشته باشید و آنها را بررسی کنید می توانید به بخشی با عنوان موزه PHP که بر روی وب سایت رسمی این شرکت راه اندازی شده است مراجعه کنید.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید از سایت ویکی پدیا فارسی نیز استفاده کنید.

منبع: www.tarashe.com