آیا نرم افزار سی آر ام برای کسب و کار کوچک مناسب است؟

آیا نرم افزار سی آر ام برای کسب و کار کوچک مناسب است؟

مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری برای مدت های طولانی وجود داشته است. کسب و کارها همیشه به دنبال ایجاد و نگهداری یک رابطه خوب با مشتریان خود بوده اند. در گذشته، اطلاعات مشتریان و علاقه مندی آنها در ذهن تجار یا به صورت دستی در یک دفترچه راهنما نگهداری می شد. اما امروزه چنین فایل هایی بیشتر از قبل سازماندهی و خودکار شده اند. ذخیره سازی اطلاعات مشتریان نیز توسط فناوری هایی همچون نرم افزار CRM تحت تاثیر قرار گرفته است.

آیا استفاده از سی آر ام برای کسب و کار های کوچک ضروری است؟
اگر شما یک شرکت کوچک با بودجه اندک دارید، ممکن است در مورد سرمایه گذاری بر روی نرم افزارها و سیستم های اتوماسیون اداری کمی نگران باشید. با اینحال اینگونه نرم افزارها هزینه های عملیاتی را با افزایش دقت، پرورش هماهنگی و همکاری و کاهش کاغذ بازی به طور موثری کاهش می دهند. این نرم افزارها به شما کمک می کند کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید و نقاظ ضعف آن را تعیین نمایید . نرم افزارهای CRM همچنین با به روز نگه داشتن شما در مورد آخرین روندها و نیازهای مشتریان، می تواند فروش شرکت را نیز افزایش دهد. شما می توانید به خوبی مشتریان خود را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید و نیازهای آنان را مرتفع نمایید. به طور مختصر نرم افزار CRM می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

ذخیره سازی اطلاعات مربوط به مشتریان
به اشتراک گذاری موثر داده ها
اضافه کردن اطلاعات مختص هر مشتری توسط تقویم های درون ساخت
اضافه کردن وظایف بر اساس اولویت
تخصیص شغل به کارمندان
ایجاد لاگ تعاملات مشتریان
ارسال ایمیل و خبرنامه
ایجاد لیستی از مشتریان احتمالی
پیگیری منظم پیشرفت ها
تجزیه و تحلیل داده و تعیین استراتژی های آینده

انتخاب نرم افزار CRM :
نرم افزار CRM ای که انتخاب می کنید باید بر اساس رویکرد CRM شما و کارمندانتان باشد. هنگام انتخاب نرم افزار بهتر است فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید:
آسان بودن کاربرد: همیشه فناوری هایی را انتخاب کنید که درک و کاربرد آن آسان باشد.سعی کنید از یک نسخه آزمایشی استفاده کنید و اگر کاربرد آن آسان و مناسب بود آن را انتخاب کنید.
نرم افزار مختص هر صنعت: نرم افزار های CRM مختلفی برای هر کدام از صنایع موجود است.
سفارشی شده: هنگام انتخاب این نرم افزارها مطمئن شوید که این نرم افزار به خوبی برای نیازهای شما سفارشی سازی شده است و می تواند نیازهای خاص سازمانتان را برآورده کند.
سازگار بودن: با خرید نرم افزار CRM که با نرم افزارها و سخت افزارهای شرکت شما سازگار باشد ، می توانید از ایجاد وظایف تکراری خودداری کنید.
حساس به شبکه های اجتماعی: شما می توانید از داده های موجود در اکانت های اجتماعی مشتریان استفاده کنید. از نرم افزاری استفاده کنید که بتواند آخرین موارد ارسالی کاربران در شبکه های اجتماعی را نیز جمع آوری کند.
دسترسی آسان: برای اینکه بتوانید از هر مکان و در هر زمانی به نرم افزار CRM خود دسترسی داشته باشید، بهتر است از CRM مبتنی بر ابر استفاده کنید. در این حالت می توانید از ارتباط اینترنتی برای دسترسی به نرم افزار استفاده کنید. نرم افزاری را نخرید که تنها از طریق دستگاه و موقعیت مکانی خود به آن دسترسی داشته باشید .
امنیت: نرم افزار CRM ای که انتخاب می کنید باید امنیت خوبی داشته باشد تا از بروز مشکلات امنیتی جلوگیری شود. نرم افزاری را انتخاب کنید که اقدامات امنیتی خوبی برای محافظت در برابر تلاش های هک کردن، قطع اینترنت یا برق واز دست رفتن داده انجام دهد.
هزینه : نرم افزارهای CRM برای کسب وکارهای کوچک هزینه کمتری دارد. شما می توانید از گزینه های رایگان و متن باز موجود در اینترنت نیز استفاده کنید.

بخوانید  آموزش (park domain) اتصال دامین جدید به هاست

انواع سی آر ام :
نرم افزارهای CRM محدوده ای بین دفترچه تماس تا یک راه حل گسترده را در بر می گیرد. اما می توان اینگونه نرم افزارها را به طور گسترده در سه دسته بزرگ طبقه بندی کرد: عملیاتی ، مشترک و تحلیلی.
۱- سی آر ام عملیاتی: این نوع نرم افزار را می توان برای جمع آوری اطلاعات مشتریان و برای یکپارچه سازی، خودکار کردن ، بازاریابی و پشتیبانی از مشتریان مورد استفاده قرار داد. شما همچنین می توانید از این نرم افزار برای پیگیری تماس ها،ملاقات ها، وظایف اختصاص داده شده به اعضای تیم و کارهای دیگر استفاده کنید. ZohoCRM یکی از نمونه های سیستم مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی است.
۲- سی آر ام مشارکتی: شما می توانیداز این نرم افزار برای جمع آوری داده و به اشتراک گذاری آن در میان بخش های مختلف کسب و کار خود استفاده کنید.همچنین می توان از آن برای ترکیب سهامداران بیرونی همچون تامین کنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان استفاده کرد. با استفاده از به اشتراک گذاری داده در میان بخش های مورد علاقه خود، می توانید مدیریت صحیحی بر روی رهبران،معاملات و خرید و فروش خدمات داشته باشید. Sugar CRM یک نمونه از این نوع نرم افزارهاست.
۳- سی آر ام تحلیلی: این دسته دارای ابزار تحلیلی و اطلاعاتی درون ساختی است که به شما در پردازش داده های رسیده کمک می کند. شما می توانید آمارهای خام داشته باشید یا اینکه داده ها را به صورت بصری همچون نمودار مشاهده کنید.

موضوعات داغ عمومی:
کسب و کارهای کوچک نیز به خوبی دریافته اند که سی آر ام تنها برای شرکت های بزرگ نیست. آنها سی آر ام اجتماعی و موبایل را به خوبی می شناسند. آنها بر روی فناوری های موبایلی، اجتماعی و کسب وکار الکترونیکی سرمایه گذاری می کنند. سایر موارد توسعه ای در این زمینه عبارتند از:
سی آر ام تحلیلی در حال بدست آوردن محبوبیت در میان افراد است زیرا می تواند اطلاعاتی را در مورد فرصت های فروش بهتر و مشتریان احتمالی فراهم کند.
سی آر ام های مبتنی بر ابر که توسعه و گسترش آنها اسان بوده و کاربر پسند هستند نیز محبوبت زیادی پیدا کرده اند.
کارشناسان صنعت پیش بینی می کنند که بازارهای جهانی CRM در یک نرخ رشد مرکب سالانه ۱۵٫۵ درصد از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ رشد می کنند.
سی آر ام در مورد افراد و روابط آنهاست. موفقیت تجارت شما نیز به نگهداری و حفظ این روابط بستگی دارد. صرف نظر از CRM ای که برای کسب وکار خود انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که فناوری می تواند سرعت و کارآیی شرکت شما را با ساخت یک رابطه قوی و پایدار افزایش دهد.

سایر اطلاعات

منبع: www.crmlands.com