شبکه‌ اجتماعی اصلی ‌ترین منبع دسترسی خبری در میان جوانان

شبکه‌ اجتماعی اصلی ‌ترین منبع دسترسی خبری در میان جوانان

شبکه‌های اجتماعی به اصلی‌ترین منبع دستیابی به اخبار در میان جوانان تبدیل شده‌ و جایگاه تلویزیون را از آن خود ساخته‌است.

براساس گزارش BBC، در میان گروه داوطلبان ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۲۸ درصد شبکه‌های اجتماعی را به عنوان منبع اصلی دسترسی به اخبار اعلام کرده‌اند درحالی که تنها ۲۴ درصد تلویزیون را به عنوان منبع دسترسی به خبرهای روز معرفی کرده‌اند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد ۵۱ درصد از افراد آنلاین از شبکه‌های اجتماعی به عنوان منبع خبری استفاده می‌کنند.

با توجه به این روند و همچنین افزایش میزان استفاده از گوشی‌های موبایل برای دسترسی به اخبار به نظر می‌آید مدل‌های تجاری سنتی درحال تضعیف شدن هستند. این گزارش که برای پنجمین سال متوالی منتشر شده‌است، براساس نظر‌سنجی YouGov از بیش از ۵۰ هزار نفر از ۲۶ کشور جهان گردآوری شده‌است.

در این گزارش آمده‌است که موج دوم اختلال، سازمان‌های خبری در سرتاسر جهان را مورد اصابت خود قرار داده‌است که از عواقب بالقوه‌ای هم برای انتشاردهندگان و هم برای آینده تولید خبر در پی خواهد‌داشت.

براساس این گزارش شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی به فراتر از مکانی برای کشف اخبار رفته‌اند و به مکانی برای مصرف کردن خبر تبدیل شده‌اند. از دیگر کشفیات این گزارش محبوبیت ویژه شبکه‌های اجتماعی میان زنان و جوانان است.

شبکه‌ اجتماعی اصلی ‌ترین منبع دسترسی خبری در میان جوانان

در این میان کاهش فروش روزنامه‌های کاغذی و چاپی همچنان ادامه دارد و از سویی دیگر مصرف‌کنندگان میلی به پرداخت پول بیشتر برای استفاده از محتوای آنلاین اخبار ندارند.

براساس گزارش جدید، فیس‌بوک رایج‌ترین منبع خبری است که ۴۴ درصد از افراد مورد بررسی از این شبکه برای تماشای خبر، اشتراک‌گذاری خبر و اظهارنظر درباره اخبار روز جهان استفاده می‌کنند. پس از فیس‌بوک، یوتیوب با ۱۹ درصد رتبه دوم را از آن خود ساخته و توئیتر با سهمی ۱۰ درصدی در رتبه سوم قرار گرفته‌است.

بخوانید  درآمد حاصل از اپلیکیشن‌ های iOS چهار برابر اندروید است

براساس این گزارش، مصرف‌کنندگان مایلند اخباری که می‌خوانند براساس الگوریتمی خاص انتخاب و دستچین شده‌ باشد، ۳۶ درصد علاقمندند اخبار براساس آنچه پیش از این خوانده‌اند انتخاب شود و ۲۲ درصد می‌خواهند اخبار براساس آنچه دوستانشان می‌خوانند نمایش داده شوند.

در این میان ۳۰ درصد از افراد مایلند دیدگاه حرفه‌ای و انسانی دبیران و روزنامه‌نگاران در انتخاب خبری که مطالعه می‌کنند دخیل باشد، زیرا نگران ایجاد حباب‌های خبری هستند، پدیده‌ای که باعث می‌شود تنها خبرهایی خوانده شوند که با تفکر و گرایش خواننده همخوانی و مطابقت دارند،‌به این شکل خواننده ایده‌های کلیدی و دیدگاه‌های چالشی را از دست خواهد داد.

از دیگر تغییراتی که در این گزارش به آن اشاره شده،‌افزایش میزان استفاده از اسمارت‌فون‌ها در دسترسی به اخبار است. بیشتر افرادی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، می‌گویند از اسمارت‌فون‌هایشان برای دسترسی به اخبار استفاده می‌کنند که بیشترین میزان این نوع دسترسی در سوئد است: ۶۹ درصد از سوئدی‌ها برای خواندن اخبار از اسمارت‌فون‌هایشان استفاده می‌کنند.

کره جنوبی با ۶۶ درصد رتبه دوم و سوئیس با ۶۱ درصد رتبه سوم را دارد. علاوه براین افراد بیشتر از آنجه مستقیم به وب‌سایت‌های خبری یا اپلیکیشن‌های آنها مراجعه کنند، به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند.

از سویی دیگر، گزارش نشان می‌دهد افرادی که شبکه‌های اجتماعی را به عنوان منبع دسترسی به اخبار برمی‌گزینند،‌ کمتر از نیمی از دفعات به برند اصلی خبری که در پس انتشار محتوای شبکه اجتماعی قرار دارد توجه نشان می‌دهند،‌موضوعی که می‌تواند برای رسانه‌های سنتی نگران‌کننده باشد زیرا این رسانه‌ها از قدرت نادیده گرفتن شبکه‌های اجتماعی برخوردار نیستند،‌ به ویژه اگر بخواهند زنان و جوانان را در میان مخاطبان خود بگنجانند.

سایر اطلاعات

منبع: www.hamshahrionline.ir