ایمن شدن فعالیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی

ایمن شدن فعالیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی

سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد‌های رایانه‌ای (ماهر) با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و فناوری برتر جمهوری اسلامی ایران، در حال تدارک اقدامات لازم به جهت افزایش بیش از پیش امنیت و حریم شخصی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی هستند تا کاربرانی که از این شبکه‌های مبتنی بر فضای مجازی استفاده می‌کنند دغدغه‌ای بابت امنیت خود نداشته باشند.

این پروژه که «طرح ایمن سازی فعالیت شبکه‌های اجتماعی» نام گرفته است، وظیفه آگاهی رسانی و آشنا کردن کاربران و متولیان شبکه‌های اجتماعی با انواع دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی و شیوه‌هایی رفع آن‌ها است. لازم به ذکر است که سازمان فناوری اطلاعات مدیریت این طرح را بر عهده خواهد داشت. از مهم‌ترین اهداف این طرح، کمک به رشد و فراگیری روزافزون شبکه‌های اجتماعی بومی و داخلی کشور بوده تا اقدامات در دست انجام در این حوزه، علاوه بر امن‌سازی هرچه بیشتر فضای مجازی برای کاربران عادی، قابلیت رقابت شبکه های داخلی را با شبکه‌های اجتماعی خارجی فراهم کند. از این رو قرار است اسناد مرتبط با نیازمندی‌های امنیتی و حریم خصوصی حاکم بر شبکه‏ های اجتماعی تدوین شود و توسعه یابد. در همین حال سازمان فناوری اطلاعات ایران، مشاوره به شبکه‌های اجتماعی بومی برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران را در تمامی سطوح، اجرایی می کند.

علاوه بر آن، طرح مربوطه راهکارهای جامعی را نیز به صورت رایگان در اختیار توسعه دهندگان شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر فناوری‌های متن باز قرار خواهد داد که توسط متخصصان این حوزه در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. طرح ایمن سازی فعالیت شبکه‌های اجتماعی با هدف ایجاد زمینه‏ های لازم برای ایجاد کسب و کارهای چابک مبتنی بر شبکه‏ های اجتماعی در فضای مجازی کلید خورده که سرانجام به ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه کمک خواهد کرد.

بخوانید  گوگل و شرکت مخابراتی ورایزون در صف خریداران شرکت یاهو

ایجاد زمینه‌‏های لازم برای نشاط اجتماعی و فرهنگی در کشور، گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در خارج از مرزها، ایجاد راه‏کارهای مناسب برای حفظ اقوام، زبان‏ها و فرهنگها و ایجاد زمینه ‏های لازم جهت تسهیل سیاست‏گذاری‏ های کلان در فضای مجازی از دیگر اهداف این طرح عنوان شده است.

در همین جهت اقدامات ترویجی سازمان فناوری اطلاعات به زودی از طریق پورتال مرکز ماهر  مقالاتی به منظور آگاهی‌رسانی و آشنایی کاربران و متولیان شبکه‌های اجتماعی با دغدغه‌های امنیتی و حریم خصوصی و شیوه‌های مقابله و رفع آن‌ها منتشر خواهد شد.

سایر اطلاعات

منبع: www.digiro.ir