آنچه برنامه‌ نویسان باید بدانند

آنچه برنامه‌ نویسان باید بدانند

هر فردی که به عنوان یک برنامه‌نویس شروع به کار می‌کند باید این نکته را در نظر داشته باشد که برنامه‌نویسی چیزی بیش از یک “کد‌نویسی” ساده است. یک برنامه‌نویس لازم است که همیشه به دنبال افزایش دانش خود و کسب مهارت‌های جدید باشد؛ تنها در این صورت است که در حرفه‌ی خود رشد خواهد داشت.

در این زمینه چند نکته را با هم مرور خواهیم کرد:

مانند یک کاربر بیندیشید
به یاد داشته باشید که در ابتدا باید یک کاربر خوب باشید تا بتوانید به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار خوب تبدیل شوید. اگر خود را در جایگاه یک کاربر قرار بدهید، از نیازهای کاربران دیدگاه درستی به دست خواهید آورد و می‌توانید برای رفع موثر این نیازها تا جای ممکن تلاش کنید.

ابزارهای خود را بشناسید
باید بدانید در هنگام کار چه ابزارهایی در دسترس شماست و چه طور می‌توانید از آنها برای حل مشکلات استفاده کنید. چه نوع ویرایشگری بهترین نوع برای حل این مشکل است؟ چگونه کدها را امتحان کنید؟ پیش از نوشتن هر خط از برنامه‌تان، این سوالات و سوالات مشابه را در نظر بگیرید.

کدخوانی
کار شما به عنوان یک برنامه‌نویس نوشتن کدهای خوب است، اما اگر ندانید که یک کد خوب چه ویژگی‌هایی دارد نمی‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین توانایی کدخوانی شما را قادر می سازد که به سرعت اشتباهات برنامه‌نویسان دیگر را پیدا کنید. اگر در حال بررسی یک برنامه‌‌ی از پیش نوشته شده باشید این مهارت کمک زیادی به شما خواهد کرد.

سادگی برنامه را حفظ کنید

“اگر نمی‌توانید موضوعی را به زبان ساده توضیح بدهید، یعنی آن را به اندازه کافی درک نکرده‌اید.”  -آلبرت انیشتین

اینکه در تمام طول روز در حال نوشتن کدهای طولانی باشید، شما را به یک برنامه‌نویس خوب تبدیل نمی‌کند، بلکه تنها کدهایتان را بیش‌از‌حد لزوم  پیچیده می‌کند. و درنتیجه فرآیند حل مشکلات، دشوارتر و طولانی‌تر از آنچه انتظار دارید خواهد شد.
به‌طور معمول هنگامی که یک برنامه‌نویس با مشکلی مواجه است، شکستن آن به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌کنترل، مفید خواهد بود؛ زیرا درک موضوع را آسان‌تر خواهد کرد. گام بعدی این است که راه‌حل خود را به کد تبدیل کنید.
نوشتن یک برنامه به زبانی ساده، نباید با سریع و بی‌نظم نوشتن آن اشتباه گرفته شود. شما در هر شرایطی باید با دقت و پایبندی به تمام اصول کار کنید.

بخوانید  آیا برنامه ‌نویسی برای کودکان ضرورت دارد؟

دست به عمل بزنید و بدانید که مجاز هستید اشتباه کنید

“علم هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه در عمل امتحان شود.” – آنتون چخوف

تمرین کنید. هرچه کدهای بیشتری بنویسید عملکردتان بهتر خواهد شد. در این حالت مرتکب اشتباهات بیشتری خواهید شد، اما این یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود، زیرا از اشتباهات خود درس خواهید گرفت، بیشتر تمرین خواهید کرد و درنهایت مهارت بیشتری کسب می‌کنید.

“زبانی که بر طرز تفکر شما درمورد برنامه‌نویسی تاثیر نمی‌گذارد، ارزش یادگیری ندارد.” – آلن پرلیس

صدها زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. یادگیری همه‌ی این زبان‌ها غیر ممکن است، اما هرچه زبان‌های بیشتری یاد بگیرید آگاهی شما درباره‌ فلسفه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف افزایش خواهد یافت.

هیچ‌وقت دست از یادگیری نکشید
تنها روزی یادگیری را متوقف کنید که دیگر نمی‌خواهید یک برنامه‌نویس باشید. این جمله درمورد تمامی حرفه‌ها صادق است، اما وقتی درباره‌ی برنامه‌نویسی صحبت می‌کنیم، یادگیری مستمر از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای اینکه تبدیل به یک برنامه‌نویس بهتر شوید که در بازار کار حرفی برای گفتن دارد، باید همیشه به استقبال یادگیری تکنیک‌های تازه بروید، حتی وقتی تجربه‌ای برابر ۱۵ یا ۲۰ سال را همراه خود دارید.

بنابراین اگر واقعاً به دنبال بهبود مهارت‌های خود در برنامه‌نویسی هستید، هیچگاه دست از کار کردن نکشید. شغلی که در آرزویش هستید را به دست خواهید آورد.

سایر اطلاعات

منبع: www.ponisha.ir/blog