ساخت صفحه ی وب برای نابینایان

ساخت صفحه ی وب برای نابینایان

دانشمندان دانشگاه تمسک سیبری برنامه ای به نام Screen Reader ساخته اند که با قرار دادن کلیدهای ویژه ای خواندن و ساختن صفحه ی وب را برای نابینایان آسان کرد.

اکنون نابینایان می تواند صفحه ی وب را با عناصر دشوار تجزیه و تحلیل کرده و از آنها اطلاعات را استخراج نموده و بخوانند. تیمی از دانشمندان جوان دانشگاه دولتی تمسک برنامه ی Screen Reader را تکمیل کرده و کلیدهای ویژه ای در آن قراردادند که همه کارها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

این برنامه در خواندن اطلاعات به کم بینایان و کار با کامپیوتر کمک می کند. مسئله ی مهم  این است که در صفحات وب اغلب اطلاعات برای این برنامه قابل دسترسی نیست.

یکی از طراحان این برنامه یوگنی سیدنف، دانشجوی سال دوم دانشکده ی فیزیک- فن آوری دانشگاه دولتی تمسک گفت: این بررسی معمولی صفحه ی وبی است که هر فردی به آن عادت دارد. تنها برنامه ی خوانش اکران برای اطلاعات بیشتر را قرار داده ایم. همچنین روش های جستجو در تمامی صفحات بهتر شده و شاید بتوان گفت که این یک نوع قرار دادن مرورگر درون مرورگر دیگر است.

به گفته ی یوگنی، امروز توسعه ی مرورگر های استاندارد مد نظر است که تکمیل مفید مرورگر های جدید است. ( راحت کردن جستجوی راه ها، بررسی آب و هوا، روش های جدید نشانگرها، امکانات جدید برای طراحان وب و غیره) اما تمامی این برنامه های جدید تمام و کامل نبوده و معایب خود را دارند.

برنامه ها یی که با هدف حل هر گونه مشکل مربوط به المنت های وب سایت طراحی شده اند، در قابلیت خود محدودند و در اکثر موارد قادر به حل برنامه های ایجاد شده نیستند. ما برنامه ی منحصر به فردی داریم که مشابه دیگری ندارد.

بخوانید  معرفی جک دورسی خالق شبکه اجتماعی توییتر

یوگنی توضیح می دهد که برنامه ی آنها به شکل صفحه وب درون مرورگر است. لازم نیست، آن‌ را نصب کنید تنها با کمک یکی از مرورگر های اصلی قابل استفاده است. این دانشمند جوان توضیح داد: اکنون ما کار را تکمیل می کنیم، الگوریتم ها را بررسی کرده و در آینده ای نزدیک آزمایشاتی انجام می شود یعنی نظر کاربران را جویا می شویم، اینکه برنامه تا چه حد موثر است و آیا باید تکمیل شود و یا خیر.” دانشجویان دانشگاه دولتی تمسک قصد دارند در دو ماه آینده کار با این برنامه را آغاز کنند. ایجاد نمونه ای برای تلفن های هوشمند و تبلت ها در برنامه ی آینده قرار دارد.

 

منبع:
www.sputniknews.com