شرکت مایکروسافت نسخه لینوکسی SQL Server را طراحی کرد

شرکت مایکروسافت نسخه لینوکسی SQL Server را طراحی کرد

زمانی که ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت اعلام کرد، مایکروسافت دنیای منبع‌ باز و لینوکس را دوست دارد، بسیاری این جمله را دورنمای جدید استراتژی‌های مایکروسافت تعبیر کردند. مایکروسافت به مرور زمان نشان داد در این زمینه تصمیمات راسخی اتخاذ کرده است. به‌طوری که در ابتدا بسیاری از نرم‌ افزارهای خود را منبع‌ باز و در گام بعد تعدادی از برنامه‌های خود را چند سکویی کرد. اما در جدیدترین گام، مایکروسافت تصمیم گرفته است نرم‌افزار بانک‌اطلاعاتی خود را به درون پلتفرم لینوکس وارد کند. عرضه SQL Server ویژه لینوکس را می‌توان سرآغاز بزرگی بر یک تحول عظیم تفسیر کرد.

مایکروسافت برای اولین بار تصمیم گرفته است یک نسخه لینوکسی از بانک اطلاعاتی خود SQL Server را منتشر سازد. همچنین وعده داده است در سال آینده میلادی نسخه کامل آن‌ را در اختیار کاربران لینوکس قرار دهد. از امروز، غول بزرگ دنیای نرم‌افزار که روزی لینوکس را به سرطان تشبیه کرده بود، تصمیم گرفت پیش‌نمایشی از موتور مرکزی بانک اطلاعاتی خود SQL Server را در یک سیستم‌عامل منبع باز به نمایش بگذارد. نسخه کامل SQL Server 2016 ویژه لینوکس از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

این اولین باری است که مایکروسافت اجازه داده است SQL Server روی پلتفرمی به غیر از ویندوز اجرا شود. این تغییر رویکرد قابل توجه است، به‌طوری که نشان می‌دهد اولویت مایکروسافت در فروش نرم‌افزار بانک‌اطلاعاتی این شرکت بر فروش سیستم‌عامل این شرکت ارجحیت پیدا کرده است. ساتیا نادلا در مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز داشت، در این ارتباط گفته است: « داده‌ها مهم‌ترین دارایی این شرکت به شمار می‌روند، در نتیجه در مقطع کنونی استراتژیک‌ترین دارایی ما سیستم‌عامل سرور نیست.» اسکات گاتری معاون بخش اجرایی گروه سازمانی و خدمات ابری مایکروسافت در این ارتباط گفته است: «ارائه نسخه لینوکسی SQL Server این پتانسیل را به وجود خواهد آورد که داده‌ها به صورت پایدار در سراسر سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس و همچنین فضای کلاود در اختیار کاربران قرار بگیرند. SQL Server ویژه لینوکس به مشتریان انعطاف‌پذیری بیشتری در ارتباط با راه‌حل‌های داده‌ای ارائه خواهد کرد. ما به خوبی از این موضوع اطلاع داریم که طیف گسترده‌ای از کاربران به صورت حقیقی یا مجازی از لینوکس در مراکز داده‌ای خود استفاده می‌کنند. در نتیجه ارائه یک نسخه لینوکسی کمک فراوانی به این گروه از کاربران خواهد کرد. پیش‌نمایش اختصاصی SQL Server ویژه لینوکس از امروز توزیع شده است و ما مشتاقانه با جامعه منبع‌ باز، مصرف کنندگان و شرکای خود در زمینه عرضه هر چه بهتر این محصول به بازار همکاری خواهیم کرد.»

بخوانید  Neyyappam در صدر پیشنهادات انتخاب نام اندروید N

این نشانه آشکار دیگری از سیاست‌گذاری‌های ساتیا نادلا در ارتباط با دنیای غیر ویندوزی است. سیاستی که با رویکرد خاص از دنیای منبع باز استقبال می‌کند. ساخت برنامه‌های اندرویدی و iOS با استفاده از ابزار برنامه‌سازی زامارین که ویژه لینوکس توسعه یافته است، آماده‌سازی ابزارهایی برای نظارت بر سرورهای لینوکسی، هماهنگ ساختن پلتفرم مدیریت فضای ابری مایکروسافت آژر با لینوکس و عرضه R Server ویژه لینوکس از جمله رویکردهای شاخص مایکروسافت در این زمینه به شمار می‌رود. البته لازم به توضیح است، عرضه SQL Server ویژه لینوکس در شرایطی که تجارت این شرکت بر مبنای ویندوز و نرم‌افزارهایی شبیه به بسته آفیس مرتبط است، یک حرکت بدون برنامه نبوده است. مایکروسافت به خوبی می‌داند کاربران سرورهای لینوکسی هیچ‌گونه تمایلی ندارند تا به وب سرور ردموندی‌ها (IIS) مهاجرت کنند. یک کاربر لینوکس تمایلی ندارد رابط کاربری دوستانه یونیکس‌محور خود را با نمونه‌‌های مایکروسافتی جایگزین کند.

اما در عوض بسیاری از کاربران این پلتفرم تمایل دارند به بانک ‌اطلاعاتی SQL Server سوییچ کنند. در نتیجه بهتر است امیدوار باشیم، مایکروسافت از تجربیات گذشته در ارتباط با عرضه موتور بانک ‌اطلاعاتی فاکس‌ پرو برای یونیکس، اسکایپ برای لینوکس یا اسکایپ برای OS X درس خوبی گرفته باشد. در حال حاضر پیش‌نمایشی از این نرم‌افزار در اختیار کاربران لینوکسی قرار گرفته است، اما مایکروسافت زمان عرضه نهایی آن‌ را اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرده است. آل گیلن در وبلاگ مایکروسافت در این ارتباط گفته است: «عرضه نسخه ویژه پلتفرم لینوکس، به مصرف‌کنندگان این توانایی را می‌دهد تا از محدودیت‌های جاری به دور باشند. ما پیش‌بینی می‌کنیم استراتژی جدید باعث گسترش بیش‌ از پیش این بانک‌اطلاعاتی نزد کاربران شود.»

سایر اطلاعات

منبع: www.shabakeh-mag.com