معرفی زبان برنامه نویسی سوئیفت

معرفی زبان برنامه نویسی سوئیفت

سوئیفت یک زبان برنامه‌نویسی چند شیوه‌ای و از نوع کامپایلری است که برای توسعهٔ iOS، OS X، watchOS و tvOS توسط شرکت اپل ساخته‌شده است. سوئیفت برای کار با فریمورک‌های Cocoa و Cocoa Touch اپل و تعامل با حجم عظیمی از کدهای Objective-C نوشته شده برای محصولات اپل طراحی شده است. سوئیفت می‌خواهد جلوی خطاهای برنامه‌نویسی را بیشتر بگیرد و امنیت بیشتری نسبت به Objective-C داشته باشد و در عین حال نگارش مختصرتر و کوتاه‌تری داشته باشد. این زبان توسط کامپایلر LLVM که درون برنامهٔ Xcode قراردارد (و برای لینوکس بصورت برنامهٔ جدا در دسترس است) ساخته می‌شود و سپس از runtime زبان Objective-C بهره می‌برد که اجازه می‌دهد کدهای سوئیفت کنار کدهای C، C++ و Objective-C در کنار هم در یک برنامه اجرا شود.

سوئیفت از مفاهیم پایه‌ای پشتیبانی می‌کند که زبان Objective-C را انعطاف‌پذیر (مخصوصا در dynamic dispath و late binding) و قابل گسترش نموده است. این امکانات بعنوان تعادل کارایی و امنیت معروف هستند و سوئیفت برای حل آن طراحی شده است. برای امنیت، سوئیفت یک سیستم معرفی کرده که به رفع خطاهای رایج برنامه‌نویسی مانند اشاره‌گرهای خالی، کمک می‌کند، همچنین نگارش‌های ساده‌تر برای سهولت در خواندن کد نیز معرفی شده است. برای مشکلات کارایی، اپل تلاش قابل توجهی برای بهینه‌سازی انجام داده که سربار فراخوانی متدها را از بین می‌برد و فرایند را ساده‌تر می‌کند. اساساً سوئیفت مفهوم گسترش قراردادی (protocol extensibility) را دربرمی‌گیرد که به تایپ‌ها، ساختارها و کلاس‌ها می‌توان افزود. اپل این قابلیت را بعنوان یک تغییر جدی در شیوهٔ برنامه‌نویسی می‌داند و به عنوان «برنامه‌نویسی قرارداد محور» از آن یاد می‌کند.

بخوانید  ویندوز XP سومین سیستم عامل محبوب جهان

سوئیفت در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. در سال ۲۰۱۴ با یک بروزرسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقاء پیدا کرد و با یک بروزرسانی بزرگ، در WWDC سال ۲۰۱۵ به نسخه ۲ بروز شد. در نسخهٔ ۲٫۲ متن باز شد و تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد. IBM هم سایت شبیه‌ساز سوئیفت خود را معرفی نمود که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند در یک سمت کد سویفت بنویسند و در سمت دیگر خروجی آن را مشاهده کنند.

تاریخچه

توسعهٔ سوئیفت در سال ۲۰۱۰ توسط کریس لاتنر آغاز شد که با همکاری برنامه‌نویسان اپل ادامه پیدا کرد. سوئیفت از زبان‌های Objective-C، Rust، Haskell، Ruby، Python، C#، CLU و بسیاری دیگر از زبان‌ها الهام گرفته‌شده است. در ۲ ژوئن ۲۰۱۴، برنامهٔ موبایل کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) به عنوان اولین برنامه به زبان سوئیفت نوشته و منتشر شد. نسخهٔ آزمایشی زبان سوئیفت  برای توسعه‌دهندگان رسمی اپل در کنفرانس در دسترس قرار گرفت ولی اپل قولی نداد که کد نسخهٔ آزمایشی با کدهای نسخهٔ نهایی سازگاری داشته باشد، البته اپل برنامه‌ریزی کرده بود تا مبدل کدهای آزمایشی به کدهای نهایی را در زمان عرضهٔ نسخهٔ نهایی منتشر کند.

«زبان برنامه‌نویسی سوئیفت » یک دستورالعمل ۵۰۰ صفحه‌ای (به زبان انگلیسی) است که همزمان با معرفی زبان در WWDC به‌عنوان یک کتاب در iBook Store اپل منتشر شد.

نسخهٔ نهایی (۱٫۰) سوئیفت در ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ به همراه نسخهٔ Xcode 6.0 GM برای iOS عرضه شد. سوئیفت ۱٫۱ در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ به همراه Xcode 6.1 منتشر شد. سوئیفت ۱٫۲ در ۸ آوریل ۲۰۱۵ با Xcode 6.3 منتشر شد. نسخهٔ ۲٫۰ سوئیفت نیز در WWDC 2015 معرفی شد. نقشهٔ راه سوئیفت ۳٫۰ هم در وبلاگ سوئیفت در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ معین شد.

بخوانید  بهینه سازی تگ عنوان برای سئو

منبع: www.fa.wikipedia.org