Fragmentation چیست؟

Fragmentation چیست؟

Fragmentation یا همان تکه تکه شدن، مشکلی است که میان کاربران اندروید بسیار شایع است و خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مگر کاربرانی که از گوشی‌های نکسوس که از اندروید اصلی گوگل استفاده می‌کنند و جدیدترین پک امنیت اندروید را بر روی گوشی خود نصب کرده‌اند. بسیاری از گوشی‌ها در همه جای دنیا از ورژن‌های مختلف سیستم عامل استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال‌جی که گوشی‌های خودشان را بر مبنای سیستم عامل اندروید طراحی و تولید کرده‌اند، چندین سال است که در این قالب کار می‌کنند.

Fragmentation چیست؟
این مشکل اکثرا در گوشی‌های اندرویدی که از نسخه‌های قدیمی سیستم عامل استفاده می‌کنند و سیستم عامل خود را آپدیت نمی‌کنند، رخ می‌دهد. مدل‌های بسیاری از اندروید هستند که به صورت کاستوم رام در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و این در حالی است که اندرویدهای نسخه Kitkat و lollipop به تنهایی بر روی ۶۸ درصد از دستگاه‌های اندرویدی نصب شده‌اند و جدیدترین نسخه اندروید که Marshmellow نام دارد، در ۱۰ ماهی که از انتشارش می‌گذرد، تنها بر روی ۸ درصد گوشی‌ها استفاده می‌شود. از زمانی که گوگل منابع کد اندروید را تحت پروژه‌ای به نام AOSP به شکل عمومی در اختیار همه قرار داد، سازندگان تلفن همراه تلاش می‌کنند که جدیدترین آپدیت‌ها را در اختیار کاربرانی که از فریمور مربوط به آن کمپانی استفاده می‌کنند، قرار دهند. البته این فرآیند از طرف کاربران، نیازمند صبر بالایی هست و بازارهای رقابتی سعی می‌کنند با جذاب‌تر کردن نسخه‌های جدید و اضافه کردن ویژگی‌های مختلف، پاسخ انتظار مشتریان را به بهترین نحو بدهند.

به ازای انتشار هر آپدیت، چه مشکلاتی ممکن است برای کاربران ایجاد شود؟!
گوگل همواره سیستم عامل اندروید را پشتیبانی می‌کند و از زمان انتشار نسخه مارشملو، به صورت ماهانه آپدیت‌هایی در قالب امنیت سیستم عامل اندروید منتشر می‌کند، تا به این وسیله در مقابل بدافزارهای اندرویدی، سیستم‌های خود را ایمن کند. این فرآیند بسیار ضروری است ولی از طرفی گوگل مدتی بعد از انتشار این آپدیت‌ها، دیگر نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را پشتیبانی نخواهد کرد.

مشکل در اینجا اتفاق می‌افتد که بسیاری از کمپانی‌های مطرح در این زمینه، بسته به نیازهای مشتریان و همچنین طراحی مخصوص سخت افزار دستگاه‌های خود، نسخه خالص اندروید را دستکاری می‌کنند و به شکل دلخواه خود در می‌آورند ولی بعد از این مرحله، در زمینه آپدیت‌ها خیلی فعالیت نمی‌کنند و حتی برخی از کمپانی‌ها در زمینه آپدیت‌های امنیتی سیستم عامل دستگاه‌های خود کار خاصی را انجام نمی‌دهند.

بخوانید  تمام قابلیت‌های جدید در اندروید N

هیچ سیستمی به طور ۱۰۰ درصد ایمن نیست و شاید نیاز به آپدیت جدید برای برنامه‌ها و سیستم عامل همیشه احساس شود. گوگل، به طور کامل از این قضیه با خبر است و به آن اهمیت می‌دهد ولی بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده تلفن‌های همراه به دلیل منابع محدود، خیلی برای این موضوع اهمیت قائل نیستند.

در ابتدا، هر کمپانی سیستم عامل اندروید را برای دستگاه‌های خود به صورت اختصاصی تغییر می‌دهد و ویژگی‌های جدید را به آن اضافه می‌کند. ولی وقتی می‌خواهند آپدیتی را برای گوشی‌های خود منتشر کنند، به دلیل گستردگی محصولات در بازار و مدل‌های مختلف تولید شده با ویزگی‌های مختلف، نیازمند کار بیشتر و بسیار زمانبر هستند.

به هر حال با ارایه هر آپدیت، در اکثر مواقع پرچمداران آن کمپانی هستند که از ویزگی‌های آن بهره‌مند می‌شوند و بسیاری از گوشی‌های قدیمی و ارزان قیمت، از ویژگی‌های جدید  آپدیت ارایه شده محروم می‌شوند و بهبودی در وضعیت عملکرد آن‌ها احساس نخواهد شد.

Fragmentation چگونه بر استفاده ما از دستگاه‌ها تاثیر می‌گذارد؟
بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده تلفن هوشمند، همیشه در جنگ هستند که ویژگی‌های اختصاصی به محصولات خود اضافه کنند تا بتوانند در این بازار شلوغ تلفن‌های هوشمند، محصولات خود را عرضه کنند و کاربران را قانع کنند که محصولات شرکت آن‌ها، در مقایسه با سایر محصولات کمپانی‌های دیگر، برتر است. مثلا کمپانی سامسونگ به طراحی گوشی‌هایی با صفحات خمیده روی آورده و کمپانی هواوی هم سعی در این دارد که محصولات خود را با رابط کاربری اختصاصی عرضه کند.

متن باز بودن اندروید این ویژگی را دارد که دست کاربرانش را در انتخاب باز می‌گذارد و شما قدرت انتخاب بالایی را خواهید داشت تا از تنوع موجود استفاده کنید و محصولی را مطابق با سلیقه شخصی خود انتخاب کنید. به هر حال، این تنوع، عامل اصلی مشکل است و به همان دلیلی که در قبل توضیح دادیم، کمپانی‌ها خیلی در زمینه آپدیت فعالیتی را انجام نمی‌دهند و ما شاهد این خواهیم بود که پس از مدتی به خصوص گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده بازار از لیست دریافت آپدیت خط می‌خورند.

بخوانید  تاریخچه تکامل باج افزارها

چگونه با Fragmentation مقابله کنیم؟!
کمپانی‌هایی هستند که آپدیت نرم افزار را جدی می‌گیرند و برای کاربران خود، این امکان را فراهم می‌کنند تا جایی که ممکن است، به سرعت از جدیدترین ویژگی‌های اندروید مختص به آن کمپانی استفاده کنند. موتورولا نمونه خوبی در این زمینه است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که اندروید موتورولا تفاوت‌های زیادی با اندروید اصلی ندارد و فقط یرخی ویژگی‌ها مانند رابط کاربری دوربین و رادیو FM هستند که توسط موتورولا تغییر داده شده‌اند.

به هر حال گوگل بسیار تلاش می‌کند که این مشکل را برای همه کمپانی‌هایی که از اندروید استفاده می‌کنند، حل کند و قصد دارد در ادامه هم با انتشار لیستی از کمپانی‌هایی که دیرترین آپدیت‌ها را برای محصولات خود ارایه می‌دهند، این کمپانی‌ها را تحت فشار بگذارد تا خدمات بهتری را به کاربران ارایه دهند.

در کل کاربران نقش کوچکی در حل این مشکل دارند و تنها کاری که می‌توانند انجام دهند، این است که در خرید تلفن هوشمند، برندی را انتخاب کنند که آپدیت‌های دستگاه‌های خود را به صورت منظم منتشر می‌کند و پشتیبانی خوبی نسبت به سایر شرکت‌های تولید کننده دارد. حتما لیستی که توسط گوگل منتشر خواهد شد، به شما در این انتخاب کمک خواهد کرد.

همچنین می‌توانید از رام‌های مختلف تولید شده برای گوشی‌های اندرویدی خود استفاده کنید. البته باید این ریسک را بپذیرید که دیگر نمی‌توانید آپدیت‌های رسمی منتشر شده را دریافت کنید.

Rate this post
سایر اطلاعات

منبع: www.itresan.com